به گزارش روابط عمومي شبکه اول سيما برنامه ثريا در ادامه مباحث خود با موضوع دانشگاه اين بار موضوع کيفيت و کميت آموزش دانشگاهي را مورد بررسي قرار داد.
وزرات علوم مسئول ايجاد اشتغال نيست/ توسعه آموزش عالي بايد مبتني بر آمايش باشد معاون آموزشي وزير علوم دکتر نادري منش نيز ميهمان حضوري اين برنامه بود.
در ابتداي اين برنامه با مروري بر بخشهاي برنامه قبلي برخي مطالبات دانشجويان در حوزه آموزشي مرور شده و سپس مجري برنامه به ارائه آماري از ميزان فارغ التحصيلان بيکار پرداخت و سپس از نادري منش پرسيد چرا دانشجويي را تربيت مي کنيم که به دانش وي در جامعه نياز نداريم و چرا رشته هاي دانشگاهي موجود متناسب با نياز جامعه نيست.
نادري منش نيز با اعلام اين موضع که موافق اين موضوعات نيست اظهار داشت: پيش فرضهاي شما را قبول ندارم و اينکه آيا جمعيت دانشجويي ما زياد است يا نه بايد گفت وظيفه وزارت علوم اين است که بستر آموزش را براي همه متقاضيان فراهم کند.
وي ادامه داد: ما بر ا ساس سند چشم انداز و نقشه جامع علمي کشور بايد ظرفيت دانشگاهي را به 60 درصد برسانيم و در حال حاضر بنا بر برنامه چهارم توسعه 30 درصد از اين ميزان را پوشش داده و تا برنامه پنجم به رقم 60 درصد خواهيم رسيد و اين موفقيت بزرگي است که ما بر اساس پيش بيني هاي برنامه چهارم به موقع و صحيح پيش رفته ايم.
اين مسئول با صندلي هاي جديد ايجاد شده در دانشگاهها خروج دانشجو از کشور براي تحصيل درخارج از کشور کمتر شده است و در حال حاضر يک ميليون متقاضي کارشناسي ارشد داريم و حال انکه ظرفيتها محدود است و از هر 12 نفر تنها يک نفر قبول مي شود.
وي تاکيد کرد: وظيفه وزارت علوم ايجاد ظرفيت است و ما اعتقاد داريم توسعه آموزش عالي را مبتني بر آمايش باشد.
نادري منش ادامه داد: در راستاي همين امر که توسعه آموزش عالي مبتي بر آمايش بايد باشد به همه دستگاهها نامه زديم که نيازهاي خود را بدهيد تا بر اساس آن رشته جديد دانشگاهي طراحي شود اما هيچ دستگاهي جواب نداد و نهايتا خودمان ناچار شديم يک کميته تشکيل داده و به همه استانها نيز ابلاغ کرديم که با توجه به نيازهاي استاني خود مي توانند اقدام به ايجاد رشته دانشگاهي کنند.
وي عنوان کرد: متاسفانه توسعه آموزش عالي هدفمند نبوده است و حال آنکه ما جزو 10 کشور اول دنيا در توسعه آموزش عالي هستيم.
وي با بيان اينکه ما بايد مدلهاي جا افتاده را بپذيريم، گفت: الان کشور ما با چين 55 ميليارد دلار تعامل مالي دارد . نادري منش در پاسخ به علت بيکاري فازغ التحصيلان دانشگاهي گفت: آموزش عالي متولي کار نيست و ايجاد ظرفيت و آموزش خوب وظيفه اين وزارتخانه است.
در اين بخش گزارشي از دانشجويان در خصوص ميزان کاربردي بودن دروس دانشگاهي پخش شده و در آن دانشجويان بر لزوم افزايش کلاسهاي کارگاهي و آزمايشگاهي و دروس کاربردي و کارورزيها تاکيد کردند.
نادري منش در ادامه به تلاش براي به روز بودن محتوا و سرفصلهاي آموزشي و نيز ميزان وقت استاد و خروجي اين بخش اشاره کرد.
وي تاکيد کرد: شاخصهاي آموزشي استخراج شده و دانشگاه هاي غيرانتفاعي نيز براساس کيفيت خدمات رتبه بندي مي شوند تا همه دانشگاهها هزينه يکسان نگيرند.
دراين بخش از برنامه مستند با عنوان شهيد شهرياري پخش شد و در آن همسرو شاگردان شهيد خاطرات خود را بازگو کردند.
در ادامه برنامه مجري نموداري از توسعه کمي اموزش عالي و هرم جمعيتي دانشجو و نمودار گروههاي تحصيلي را ارائه کرد و گفت: در حال حاضر پس از گروه علوم انساني، فني و مهندسي، علوم پايه ، پزشکي و هنر قرار دارد.
نادري منش نيز گفت: ما تاکنون دو اطلس بيرون داده ايم و با مسئولان قبلي نيز صحبتهاي داشته ايم و يک نگاه ما معطوف اشکالات هرمهاي فوق است.
وي با اشاره به اينکه در کشور ما به دليل شرايط فرهنگي بسياري از رشته هاي کارداني نيز تعطيل شده است اظهار داشت: استقبال از سوي متقاضيان براي اين رشته ها کمتر بوده است و حال آنکه به لحاظ شغلي اين گروه وضعيت بهتري دارد.
وي خواهان فرهنگسازي در اين خصوص شد وخروجيها يک روزه عوض نمي شود و بايد رسانه ها نيز فرهنگسازي کنند تا نگاهها عوض شود و همه تنها به دنبال کسب عناوين دکتر و مهندس نباشند.
در پايان برنامه نيز در خصوص ارزيابي اساتيد توسط دانشجويان گزارشي پخش شد و اغلب از اين سيستم ابراز نارضايتي کردند.
ميهمتان تلفني اين برنامه نيز رتبه اول دکتراي جامعه شناسي اقاي صبوريان بود که از عدم تخصيص بودجه مصوب بخش پژوهش انتقاد کردد.
نادري منش در پايان برنامه از ايجاد و انتخاب يک دانشگاه برتر در هر استان به صورت دانشگاه مادر خبر داد و گفت ظرفيت سازي در دانشگاه تهران را به تنهايي قبول ندارم.
وي گفت: تعداد اساتيد تمام وقت کم است و ظرفيت دانشجوي دکتراي ما يک درصد است .
وي قول مساعد داد در برنامه هاي بعدي نيز هرچند به صورت چالشي حاضر شود. هفته بعد برنامه ثريا قرار است به موضوع ارتباط صنعت با داننشگاه بپردازد.
|