مشاهده خبر

وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا

ثريا در برنامه زنده امروز، مدل توسعه مناطق آزاد را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد. در برنامه امروز دکتر محمد خوش چهره، عضو هيأت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مهمان حضوري برنامه خواهد بود. هم چنين روح الله ايزدخواه،، به صورت تلفني ثريا را همراهي خواهد کرد.

عدم تحقق اهداف اوليه ايجاد مناطق آزاد در کشور و انحراف از آن اهداف، همواره مورد توجه و نقد کارشناسان توسعه بوده است. آمارها حاکي از آن است که به طور ميانگين ارزش واردات به مناطق آزاد بيش ده برابر ارزش صادرات از اين مناطق بوده است و به اين ترتيب اين مراکز به سکوهاي واردات به کشور تبديل شده اند. به علاوه همواره ايجاد منطقه آزاد تجاري جديد با افزايش قيمت زمين، رشد مفاسد و زمين خواري در اين مناطق همراه بوده است. در عين حال با وجود هزينه‌هاي زياد انجام شده همچنان رنگ محروميت از چهره اين مناطق پاک نشده است. اين در حالي است که با وجود هزينه‌هاي زياد پرداخت شده، همچنان رنگ محروميت از چهره اين مناطق و حواشي آن پاک نشده است و با اين وجود، کماکان ايجاد مناطق آزاد تجاري جديد در مناطق مرزي، يکي از گزينه‌هاي جدي دولت‌ها جهت رفع محروميت از اين مناطق بوده است که معمولا با همراهي و مطالبه از سوي مردم ساکن در اين مناطق نيز همراه بوده است.

از اين رو ثريا در برنامه زنده امروز، مدل توسعه مناطق آزاد را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد. در برنامه امروز دکتر محمد خوش چهره، عضو هيأت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مهمان حضوري برنامه خواهد بود. هم چنين روح الله ايزدخواه،، به صورت تلفني ثريا را همراهي خواهد کرد. شايان ذکر است از دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز جهت حضور در برنامه دعوت شده است که تا کنون پاسخ مثبتي از سوي آن دبيرخانه شنيده نشده است. عدم تحقق اهداف اوليه توليدي در مناطق آزاد، توسعه کمي بيش از حد مناطق آزاد جديد به رغم مشکلات مناطق آزاد قبلي و نيز آثار فرهنگي اجتماعي و تغيير سبک زندگي در مناطق محروم از محورهاي برنامه امروز خواهد بود.

لازم به ذکر است منطقه آزاد تجاري، قلمرو معيني است که غالباً در محدودهٔ داخل يک بندر يا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با ساير نقاط جهان مجاز شناخته شده است. چنانچه کالاها را مي‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي از اين مناطق صادر کرد يا به اين مناطق وارد نمود و آن‌ها را براي مدتي در انبار ذخيره و در صورت لزوم بسته بندي و مجدداً صادر کرد. کالاهايي که از منطقه آزاد تجاري به کشور ميزبان وارد مي‌شوند، حقوق و عوارض گمرکي مقرر را مي‌پردازند.

گفتني است ايدهٔ ايجاد چنين مناطقي به پس از جنگ جهاني دوم بر مي‌گردد که استراتژي تشويق يا توسعه صادرات در دستور کار کشورهاي تازه استقلال يافته قرار گرفته بود. در آن زمان ادعا مي‌شد اگر چنين مناطقي ايجاد شود براي بسياري از شرکت‌هاي خارجي انگيزهٔ سرمايه‌گذاري در اين مناطق ايجاد خواهد شد و  به تبع آن، تکنولوژي جديد، اشتغال جديد و توان صادرات از آن حاصل خواهد گرديد.

شايان ذکر است در ايران نيز سابقه ايجاد مناطق آزاد تجاري به سال 1372 باز مي گردد. در آن زمان سه منطقه جزيره کيش، قشم و چابهار به عنوان مناطق آزاد تجاري شناخته شدند. در مصوبه سال 72 مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه، هدف ايجاد منطقه آزاد در کشور اين‌گونه بيان شده است:«به منظور تسريع در انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، سرمايه‏گذاري و افزايش درآمد عمومي، ايجاد اشتغال سالم و مولد، تنظيم بازاركار و كالا، حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه‏اي، توليد و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي و ارايه خدمات عمومي، به دولت اجازه داده مي‏شود مناطق نامبرده را به عنوان مناطق آزاد تجاري و صنعتي براساس موازين قانوني اداره نمايد.» با تصميم دولت دهم، چهار منطقه ارس، اروند، ماکو و انزلي نيز به ليست مناطق آزاد تجاري ايران اضافه شده است تا تعداد اين مناطق به عدد هفت برسد. هم چنين اخيرا نيز زمزمه هايي از ايجاد هشت منطقه آزاد جديد در نواحي مرزي کشور شنيده مي شود.

بينندگان محترم مي‌توانند نظرات خود پيرامون اين مستندها را به شماره پيامک 300001435 پيامک کنند يا با ذخيره سازي شماره همراه 09300001435 از طريق شبکه‌هاي اجتماعي با برنامه در ارتباط باشند.

هم‌چنين با عضويت در کانال تلگرامي برنامه ثريا با آردس https://telegram.me/soraya_tv يا دنبال کردن صفحه رسمي برنامه ثريا در اينستاگرام با شناسه sorayatv مي‌توان از آخرين اخبار مربوط به ثريا و توليدات آن با خبر شد.

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد