مشاهده خبر

روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي

برنامه ثريا با موضوع ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور : راهکار معضل بيکاري و مشکلات اقتصادي چيست؟// در ايران مناطق محروم نداريم، مناطق مظلوم داريم// در دنيا از ايران به عنوان «بهشت پروژه و کسب و کار» ياد مي‌شود// ايران از لحاظ حجم توليد خرما دومين کشور دنياست // مسئولين وعده گرفتن دست توليدکننده داخلي را مي‌دهند، اما بعد پايش را مي‌گيرند!

روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي؛

 

راهکار معضل بيکاري و مشکلات اقتصادي چيست؟// در ايران مناطق محروم نداريم، مناطق مظلوم داريم// در دنيا از ايران به عنوان «بهشت پروژه و کسب و کار» ياد مي‌شود// ايران از لحاظ حجم توليد خرما دومين کشور دنياست // مسئولين وعده گرفتن دست توليدکننده داخلي را مي‌دهند، اما بعد پايش را مي‌گيرند!// به‌جاي محدود کردن کشاورزي به بهانه کم‌آبي جلوي هدررفت 40، 50 درصدي آب پشت سدهاي مخزني طي شبکه توزيع آب به زمين‌هاي کشاورزي را بگيريم// شرکت‌هاي دولتي به توليد داخل اعتماد نمي‌کنند و دستگاه‌هاي توليد داخلي را نمي‌خرند و به دنبال برندهاي خارجي با 5 برابر گران‌تر از مشابه ايراني هستند//

 

برنامه گفتگومحور و چالشي «ثريا» با موضوع «بررسي چالش‌ها و ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به روايت آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي» چهارشنبه شب 20 دي ماه سال 1396 روي آنتن شبکه يک سيما رفت. با نظر به برنامه هفته گذشته ثريا در خصوص عدالتخواهي و پيگيري مطالبات مردم به اقتصاد مقاومتي به عنوان راه‌حل بنيادين و کارآمد مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم ايران اشاره شد. ضمن اينکه اجراي عملي و واقعي اقتصاد مقاومتي تأثيرات بسيار مثبت اجتماعي، فرهنگي و... و حتي سياسي را به دنبال خواهد داشت. مقام معظم رهبري طي سال‌هاي اخير در جلسات عمومي و خصوصي بارها به اجراي جدي و پيگير اقتصاد مقاومتي تأکيد فرموده‌اند. اين قسمت از «ثريا» کوشيده است بيش از پيش بر فرمايش اکيد رهبر معظم انقلاب تمرکز کند که «کليد حل مشکلات کشور در ژنو، لوزان و نيويورک نيست، داخل کشور است.»

در اين برنامه با حضور سه تن از کشاورزان، دامداران و صنعتگران موفق سه استان محروم کشور به بررسي پتانسيل‌هاي شايان توجه استان‌هاي مختلف کشور پرداخته شد. توضيحات مبتني بر بررسي‌هاي دقيق و عيني پتانسيل‌هاي بومي استان‌هاي مختلف توسط کارشناس حوزه توسعه منطقه‌اي هم از قسمت‌هاي قابل تأمل گفتگوي اين هفته بود.

 

دکتر روح‌الله ايزدخواه کارشناس و فعال حوزه توسعه منطقه‌اي و پژوهشگر اقتصادي، رسول مميان پرورش‌دهنده موفق شترمرغ در استان گلستان، علي رئوفي کشاورز موفق شهر هشت‌بندي شهرستان ميناب، رئيس انجمن صنفي کشاورزي اين شهرستان و نايب رئيس انجمن صنفي کشاورزي استان هرمزگان و محمد لطفي صنعتگر و توليدکننده موفق خط توليد خوراک آبزيان از چهارمحال و بختياري مهمانان ثرياي اين هفته بودند.

 

مقصودي: مردم با جمع کردن به‌موقع و هوشيارانه وقايع اخير نشان دادند جلوتر از خيلي از مسئولين پاي کار انقلابشان هستند

 

مقصودي پيش از شروع گفتگو از پيامک‌ها و اظهار لطف بينندگان در باره برنامه هفته گذشته تشکر و قدرداني کرد و افزود: برنامه در فضاي مجازي بازتاب خوبي داشته است. الحمدلله با حضور به‌موقع و هوشيارانه مردم در صحنه ناآرامي‌هاي اخير جمع شد و مردم جلوتر از خيلي از مسئولين نشان دادند پاي کار انقلابشان هستند.

 

وي در خصوص بحث اين هفته ثريا گفت: ما در بحث پيش‌رو به دنبال پاسخ به اين دو پرسش هستيم که راهکار معضل بيکاري و مشکلات اقتصادي کشور چيست؟ کليد حل مسائل کجاست؟ در فضاي رسانه‌اي و سياسي در باره اقتصاد مقاومتي بيشتر کلي‌گويي‌هايي شنيده مي‌شود. در اين برنامه مي‌کوشيم گفتگوهاي صريح و راحتي در خصوص ظرفيت‌هاي بومي استان‌ها، راهکارها و نکات مغفول مانده در استان‌ها و پرداختن به مسائل مصداقي‌تر را پي بگيريم.

 

چيوايي از افزايش وام ازدواج تا 15 ميليون تومان خبر داد.

 

مقصودي در خصوص افزايش وام ازدواج از مجلس شوراي اسلامي و رئيس‌جمهور براي پيگيري اين موضوع تشکر کرد و مطرح ساخت: اميدواريم در اجرا هم اين مبلغ را بدون معطلي به متقاضيان بپردازند.

 

وي از مميان به عنوان نمونه‌اي از آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي ياد کرد که کار «نمي‌شود» به‌زعم مسئولين را در عمل «مي‌شود» کرد و يادآور شد: قاطبه مردم از کاغذبازي‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي ادارات دولتي و ندادن وام گله‌مندند و بسياري از کارها به علت همين مشکلات متوقف مي‌شود، مردم دلسرد مي‌شوند و کار را پيگيري نمي‌کنند.

 

مجري کارشناس خطاب به مميان گفت: شما منتظر مسئولين نشديد و به آنها ثابت کرديد که مي‌شود و مي‌توانيم.

 

مميان ضمن تشکر از فاطمه مرزبان مستندساز و همسرش گفت: من کار خاصي نکردم، به خاطر علاقه‌اي که از بچگي به پرنده‌ها داشتم رؤياي بچگي‌ام را دنبال کردم.

 

وي در خصوص پاسخ‌هايي که براي گرفتن وام و تسهيلات از مسئولين ذي‌ربط براي پرورش شترمرغ شنيده بود اظهار کرد: به من بخشنامه‌اي را نشان دادند که اقليم استان گلستان جوابگوي پرورش اين پرنده نيست، زيرا شترمرغ نيازمند جاي خشک و بياباني است تا مرطوب و استان ما رطوبت بالايي دارد.

 

اين پرورش‌دهنده موفق شترمرغ تأکيد کرد: اما مسئولين غافل بودند از اينکه يک‌سوم استان گلستان خشک و بياباني است و محل زندگي ما هم در همين منطقه خشک و بياباني قرار دارد. بنابراين به بخشنامه آنها اعتنايي نکردم و بسم‌الله و يا علي گفتم و کار را شروع کردم.

 

وي در خصوص ويژگي‌هاي شترمرغ توضيح داد: سن پروار اين پرنده يک سال است و در اين مدت به 90 درصد رشد جسماني‌اش مي‌رسد، اما براي مولد شدن و تخم‌گذاري پرورش‌دهنده بايد سه سال صبر کند. شترمرغ 70، 80 سال عمر مي‌کند و جنس ماده آن هر سال 30 الي 100 تخم مي‌گذارد و هر چه سن پرنده بالاتر رود تخم‌هاي بيشتري مي‌گذارد.

 

مقصودي با در دست گرفتن تخم شترمرغي از مميان اطلاعاتي در اين باره خواست.

 

مميان : گوشت شترمرغ ارزان‌تر از گوشت گوسفند، داراي پروتئين بالا و فاقد کلسترول است

 

مميان شرح داد: وزن هر تخم شترمرغ از 900 گرم تا 2 کيلو و 200 گرم متغير و قيمت هر تخم شترمرغ خوراکي حدود 20 هزار تومان و نطفه‌دار آن 100 هزار تومان است. هر کدام از اينها با 25 الي 30 عدد تخم‌مرغ برابري و حدوداً ده نفر را سير مي‌کند. گوشت اين پرنده بدون استخوان کيلويي 40 الي 45 هزار تومان و ارزان‌تر از گوشت گوسفند، داراي پروتئين بالايي و فاقد کلسترول است.

 

وي در خصوص مقايسه به‌صرفه بودن آن با پرورش دامي مثل گوسفند بيان کرد: هر شترمرغ در سال 40 تا جوجه مي‌دهد. هر جوجه که 100 کيلو شود، 40 تاي آن چهار تن دام توليد مي‌کند که گوسفند از اين نظر به پاي شترمرغ نمي‌رسد.

 

ايزدخواه: ما در کشور مناطق محروم نداريم، مناطق مظلوم داريم

 

ايزدخواه در پاسخ به اين سئوال که «چقدر از ظرفيت‌هاي بومي استان‌هاي محروم ديده نمي‌شوند؟» گفت: اعتقادي به منطقه محروم ندارم و در ايران منطقه محروم از امکانات، پتانسيل و توانمندي نداريم، بلکه مناطق مظلوم داريم. عدل الهي اجازه نمي‌دهد يک جا آباد و جاي ديگري ويرانه باشد. ما فقط به تهران و دو سه کلان‌شهر تمرکز کرده‌ و توجهي به مناطق مظلوممان نکرده‌ايم. در حالي که در دنيا از ايران به عنوان «بهشت پروژه و کسب و کار» ياد مي‌شود.  

 

ايزدخواه تأکيد کرد: هنوز از خاک، خورشيد، منابع، گياهان دارويي و انواع و اقسام دام‌هايي که مي‌شود در اين کشور پرورش داد استفاده نشده است. اين کشور اقليم‌هاي متنوعي دارد. ساخت چند سد، جاده و اتوبان توسعه نيست. اينها کارهاي بسيار روبنايي است.

 

اين کارشناس توسعه منطقه‌اي اشاره کرد: وقتي به سراغ مردم مي‌رويم تازه مزيت‌هاي استان‌هاي مختلف کشور ديده مي‌شود. اينجاست که درمي‌يابيد در گلستان پرورش شترمرغ، در هرمزگان پرورش ميگو با سود بالاي 200 درصد با آب شور دريا و زمين شوري که چيزي در آن کشت مي‌شود شدني است. امکان صادرات ميگو به اروپا هم وجود دارد.

 

وي افزود: شخصي در کرمان گفت من تک درخت کائوچو ديدم که يعني مي‌شود اين درخت را در آنجا کشت کرد. در سيستان و بلوچستان گياه خودروي مورينگا (طلاي چرب) يا گز روغن به وفور هست. در هرمزگان گياه استبرق ـ که مصرف آب کمي دارد ـ در کوچه و خيابان فراوان هست و محلي‌ها به آن گياه مزاحم مي‌گويند. در حالي که از استبرق لباس ضد حريق و روغن صنعتي به دست مي‌آيد.

 

اين پژوهشگر اقتصادي توضيح داد: خانم ميانسالي در بلوچستان از خاک کف رودخانه سفالي با رنگ طبيعي توليد مي‌کرد که از نظر کيفيت با سفال 5 هزار سال پيش ايران برابري مي‌کرد. ايشان با دست‌هاي خودش سنگ‌هاي کوه را مي‌کَند، پودر و رنگ مي‌کرد و سفال مي‌ساخت. منطقه‌اي در خراسان جنوبي معدن سنگ‌هاي قيمتي است.

 

وي مؤکداً گفت: آنچه مي‌گوييم نمونه‌هاي ظاهري است و هنوز وارد فضاي hi-tech و پيشرفته نشده‌ايم. کسي در چابهار 30 محصول از جلبک‌هاي درياي عمان تهيه مي‌کند.

 

ايزدخواه: فنلاندي‌ها در مورد آفتاب ما در سيستان گفته‌اند اينجا نقطه يک دنيا در توليد انرژي خورشيدي و بادي است

 

ايزدخواه تأکيد کرد: بعضي از ظرفيت‌هاي استان‌هاي کشور ما در تراز جهاني است، مثلاً چگالي جلبکي که در آب‌هاي درياي عمان وجود دارد هشت برابرميزان رايج در دنياست. فنلاندي‌ها در مورد آفتاب ما در سيستان گفته‌اند اينجا نقطه يک دنيا در توليد انرژي خورشيدي و بادي است. در خراسان شمالي و جنوبي بهترين ترکيب گياهان دارويي وجود دارد.

 

وي در خصوص کيفيت گياهان دارويي ايران شرح داد: نقاط کم‌آب کشور گياهان دارويي بهتري دارند، زيرا خشکي منطقه باعث مي‌شود چگالي ماده مؤثر گياه بالا برود و با وجودي که مقدارش کم است، اما نوع درجه يک آن باشد.    ‌     

 

اين فعال توسعه منطقه‌اي در خصوص مصداق ديگري از مناطق مظلوم، نه محروم به کوير لوت اشاره کرد و گفت: کوير لوت غني از عناصر طبيعت نظير سديم و منيزيم است. با توليد شمش منيزيم از کوير لوت همين الان اروپا خواهان آن و محتاج ما در اين قضيه است. در خراسان جنوبي يک کارخانه توليد شمش منيزيم داريم.

 

دقايقي از مستند خوش‌ساخت «سوخت ما سوخت» اثر ياسين خوش‌آمدزهي اهل سيستان و بلوچستان در باره قاچاق سوخت و ظرفيت‌هاي سوخته و مغفول مانده کشاورزي و پرورش طيور در اين استان پخش شد.

 

ايزدخواه پيش از اشاره به ظرفيت‌هاي استان سيستان و بلوچستان با قاطعيت مطرح ساخت: درکي که 99.9 درصد مردم ايران و کساني که به آن استان نرفته‌اند از اين منطقه دارند عکس واقعيت است. فکر مي‌کنند آنجا منطقه‌اي لم‌يزرع، خشک و بي‌آب و علف است، در حالي که بخش‌هايي از اين استان از نظر طبيعي مشابه شمال ايران است. در اين منطقه پتانسيل‌هاي بسياري نهفته و مسکوت مانده‌اند.

 

وي نمونه‌هايي از ويژگي‌هاي برجسته اين استان را برشمرد و تفصيل کرد: خرماي اين منطقه مرغوب است. در اين استان مناطق چهار فصل براي کشاورزي هست، طوري که تا اسفند ماه امکان کشاورزي در اين استان وجود دارد. ميوه‌هاي گرمسيري متنوعي در آنجا کشت مي‌شود. اصولاً اين دسته ميوه‌ها جزو ميوه‌هاي گران‌قيمت در کشور هستند. ميوه‌اي که آنجا کيلويي 3 هزار تومان به فروش مي‌رود تا به تهران برسد 25 هزار تومان مي‌شود.

 

اين کارشناس توسعه منطقه‌اي در باره خرما توضيح داد: اين محصول يک زنجيره پرشاخه اقتصادي است که حدود 70، 80 نوع فرآورده مشتري‌پسند از خرما توليد مي‌شود. در مورد خرما يک رويداد کارآفرين در دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار کرديم که 48 ايده آمد که شش تاي آن برتر شدند.

 

وي در خصوص يکي از ايده‌هاي برتر راجع به خرما بيان کرد: در اين استان يکي از معضلات ريزش خرماست که اين به علت تنش‌هاي دمايي زياد اتفاق مي‌افتد و 40 درصد خرما ضايع مي‌شود. يکي از ايده‌هاي برتر اين بود که از همين ضايعات خرما مي‌توان محيط کشت باکتري گران‌قيمتي براي آزمايشگاه‌ها و کارهاي تحقيقاتي توليد کرد. از ايده‌هاي ديگر تهيه شکلات خرما بود.

 

ايزدخواه: ايران از لحاظ حجم توليد خرما دومين کشور دنياست

 

اين پژوهشگر اقتصادي گفت: در حال حاضر بيش از 1 الي 2 ميليارد نفر مصرف‌کننده خرما در جهان داريم. ايران از لحاظ حجم توليد خرما دومين کشور دنياست، منتهي متأسفانه بهره‌وري‌اش پايين است و آن را فلّه‌اي مي‌فروشيم. مثلاً به دلال پاکستاني اين محصول را بسته‌بندي‌شده مي‌فروشيم و او در مرز در کيسه خالي مي‌کند و فله‌اي مي‌برد، زيرا طبق قوانين واردات در پاکستان اگر خرما فلّه‌اي وارد شود تعرفه ندارد و بسته‌بندي‌شده‌اش تعرفه دارد.

 

وي تصريح کرد: تاجر بلوچستاني ما براي صادرات محصولش به اروپا، امريکا، کانادا و ساير کشورهاي آسيايي اقدامي نکرده است. خرماي ايران از پاکستان و دوبي با بسته‌بندي شکيل به اسم خرماي افريقا و ارگانيک و مرغوب به اروپا و امريکا صادر مي‌شود. بعضي از فرآوري‌هاي خرما در بازارهاي جهاني تا کيلويي 30 الي 80 هزار تومان به فروش مي‌رود.

 

اين فعال توسعه منطقه‌اي توضيح داد: بايد دست اين تاجر بلوچي را بگيريم و او را به چند نمايشگاه خارجي ببريم و چند تا اتحاديه آن طرف را ببيند و برايش با مصرف‌کننده خارجي قراردادهاي مستقيم ببنديم. در بلوچستان يک کارخانه فرآوري خرما داريم که با وجودي که آخرين تکنولوژي اروپايي را هم آورده است و مي‌تواند روزي 100 تن شيره خرما توليد کند، اما الان خوابيده است.

 

وي علت تعطيلي کارخانه را تکميل نشدن زنجيره توليد و صادرات و رسيدن به دست مصرف‌کننده داخلي و خارجي دانست.

 

ايزدخواه به برخي از مزاياي نخل خرما اشاره کرد: از شاخ و برگ خشکيده و روي زمين ريخته اين درخت مي‌توان بهترين نوع نئوپان را که ضد آب است توليد کنيد، چون اين شاخ و برگ‌ها ضد آب هستند و مقاومتشان بالاست. توليد علوفه دام از طريق نخل خرما ميسور است. از گرده‌هاي خرماي نر مي‌توان داروي ضد ناباروري توليد کرد که به صورت گرمي و به ارزش ميليون تومان فروش مي‌رود.

 

وي تأکيد کرد: پتانسيل‌هايي که به آنها اشاره کردم رهاست. مثالي مي‌زنم. يکي از معضلات فعلي در چيدن خرما بالا رفتن از نخل‌هاي خرماست که فقط نسل قبلي به شيوه سنتي از آنها بالا مي‌روند و خطراتي چون افتادن از نخل و مرگ به همراه دارد. نسل جوان با شيوه قديمي بالا نمي‌رود. معضل اين است که فصل چيدن خرما کسي نيست خرماها را بچيند. در حالي که با يک بالابر ساده اين مشکل قابل حل است.

 

رئوفي قبل از آغاز صحبت‌هايش از طرف خود و همکارانش از برنامه «ثريا» و مستند «ساحل فراموشي» تشکر کرد و گفت: ما کشاورزان استان هرمزگان به علت بيماري جاروک ليموترش يا جاروي جادوگر از سال 1376 تاکنون بدهي‌هاي معوقه‌اي با اصل بدهي 241 ميليارد تومان و سود، ديرکرد و جرايم 243 ميليارد توماني داشتيم. باغ‌ها آلوده به اين آفت شده و نتوانسته بودند علاج کنند و خود جهاد آنها را معدوم کرد و حالا کشاورز در پولش مانده است. بدهي‌ها به‌قدري انباشته شدند که سود و جريمه از اصل بدهي بيشتر شدند.

 

رئوفي: کسي که باغ و زندگي‌اش را از دست داده است چگونه در مهلت سه ماهه مي‌تواند اصل بدهي‌اش را بدهد؟

 

وي در ادامه يادآور شد: پخش آن مستند باعث شد با قول نوبخت و همکاري استاندار سابق و جديد هر چه زودتر عملي و در کار تسريع شود. وقتي مستند پخش شد آبان ماه بود و سه ماه به ما فرصت دادند اصل بدهي را بپردازيم. کسي که باغ و زندگي‌اش را از دست داده است چگونه در مهلت سه ماهه مي‌تواند بدهي‌اش را بدهد؟ 

 

ايزدخواه تصريح کرد: همچنان معضل بيماري جاروک ليموترش حل نشده است. بخش پژوهش، دانشگاه و متخصصين بيوتکنولوژي گياهي ما بايد اين معضل را حل کنند. مرکبات که بزرگ‌ترين ظرفيت جنوب کرمان و استان هرمزگان است احيا نشده است. ما در کشور بهترين متخصصين بيوتکنولوژي گياهي را داريم و اگر از همان 241 ميليارد بدهي يا 243 ميليارد ديرکرد و جرايم 10 ميليارد را به آنها بدهيم مي‌توانند اين معضل را ريشه‌اي حل کنند.

 

رئوفي در خصوص اهميت ليموترش در درمان سرطان تأکيد کرد: بارها از رسانه‌ها مي‌خوانيم و مي‌شنويم که سونامي سرطان در ايران حل نمي‌شود مگر اينکه ليموترش ايران به بازار بيايد. زماني ما به کلکته و دوبي هم صادر مي‌کرديم، اما الان مصرف‌کننده داخلي را هم پاسخگو نيستيم.

 

ايزدخواه در خصوص يکي ديگر از ظرفيت‌هاي استان هرمزگان به ترشي انبه ميناب اشاره کرد و مطرح ساخت: اين شهرستان 16 نوع ترشي انبه دارد که به کشورهاي عربي صادر مي‌شود.

 

ايزدخواه به عسل خرما اشاره کرد و توضيح داد: اين عسل به‌طور سنتي طي فرآيندي در هرمزگان توليد مي‌شود. اگر اين مراحل صنعتي و در مقياس ‌بزرگ‌‌تر انجام شود، مي‌تواند بازاري مختص به خود را در داخل و خارج از کشور در اختيار بگيرد.

 

مميان: مسئولين وعده گرفتن دست سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان داخلي را مي‌دهند و در عمل پاهايشان را مي‌گيرند!

 

مميان در پايان صحبت‌هايش ضمن گلايه‌ از مسئولين گفت: مسئولين! قدر سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان داخلي را بدانيد و دو دستي آنها را بچسبيد و رهايشان نکنيد. نه اينکه وعده گرفتن دست‌هايشان را بدهيد و در عمل پاهايشان را بگيريد! اين يک واقعيت است. محل ما کيلومترها بيابان هست و دو سه هکتاري براي توسعه کارم مي‌خواهم. در هشت سالي که در اين کار هستم مدام مرا سر مي‌دوانند و امروز برو فردا بيا مي‌کنند. ما چنين چيزي را نمي‌خواهيم. مسئولان مسير را براي توليدکننده داخلي هموار کنند.

 

رئوفي: هر جاي ايران را که پا بگذاريم زير پايمان طلاست

 

رئوفي با تأييد گفته ايزدخواه که ما منطقه محروم نداريم، منطقه مظلوم داريم خاطرنشان کرد: هر جاي ايران را که پا بگذاريم زير پايمان طلاست، اما ما فقراي گنج‌نشين هستيم. چرا اين گنج از زير پايمان در نمي‌آيد و تبديل به نقدينگي نمي‌شود و ما را راه نمي‌اندازد؟ حلقه‌هاي مفقوده کجاست و چه بايد کرد؟

 

وي شرح داد: جمعيت ثابت فعال در حوزه کشاورزي در شهر هشت‌بندي شهرستان ميناب 30 هزار نفر و جمعيت متغير و جوياي کاري که در سال مي‌پذيرد 20 هزار نفر است که اين جمعيت متغير هشت ماه از سال را در مزارع صيفي کار مي‌کنند. يعني چنين منطقه‌اي تعدادي معادل جمعيت خودش را مي‌پذيرد و مشغول به کار هستند.

 

رئيس انجمن صنفي کشاورزي شهرستان ميناب يادآوري کرد: دولت در آبياري قطره‌اي باغات تا 85 درصد يارانه داد که در حال حاضر 96 درصد اراضي باغ‌هاي استان هرمزگان قطره‌اي هستند و آب هدر نمي‌رود که جاي تشکر دارد.

 

رئوفي: واي به روزي که جمعيت کشاورزان به بيکاران اضافه شود، ما سفره‌هاي آب زيرزميني را از دست خواهيم داد

 

وي اضافه کرد: اما در زمينه صرفه‌جويي آب با توجه به بحران بي‌آبي در کشور بايد بتوانيم شاغلان بخش کشاورزي شهرستان ميناب را پايدار نگه داريم. واي به روزي که اين جمعيت به بيکاران اضافه شوند، ما سفره‌هاي آب زيرزميني را از دست خواهيم داد.

 

نايب رئيس انجمن کشاورزي استان هرمزگان توضيح داد: از صنعت فقط براي استحصال آب استفاده کرده‌ايم، نه براي ذخيره‌سازي و تزريق آب به سفره‌هاي زيرزميني. در توکهور 1500 دستگاه موتورپمپ با ميانگين لوله 5 اينچ ـ که کمترينش هست ـ نصب است و در روز حجم قابل توجهي آب از سفره‌هاي زيرزميني برداشت مي‌شود.

 

وي در ادامه گفت: در مقابل ما چند بند خاکي و ملاطي کوچک براي کم کردن سرعت هرز رفتن نزولات جوّي و فصلي و تزريق به سفره‌هاي زيرزميني و برداشت آب در پايين دست ايجاد کرده‌ايم. سفره‌هاي زيرزميني حکم عابربانکي را دارند که فقط از آنها برداشت مي‌کنيم و پولي در آنها نمي‌گذاريم، بنابراين بالاخره خالي مي‌شوند.

 

رئوفي: براي پايدار نگه داشتن جمعيت شاغل در بخش کشاورزي ميناب دولت بايد به بودجه آبخيزداري و طرح‌هاي آبخوان‌داري توجه ويژه‌اي کند

 

رئوفي از مسئولين خواست: براي پايدار نگه داشتن جمعيت شاغل در بخش کشاورزي ميناب دولت بايد به بودجه آبخيزداري و طرح‌هاي آبخوان‌داري توجه ويژه‌اي کند.

 

مقصودي در تکمله گفته‌هاي رئوفي اظهار کرد: به‌جاي طرح‌هاي نکاشت و محدود کردن کشاورزي در استان ـ که هجمه‌اي هم به خاطر کمبود آب و بحران بي‌آبي عليه کشاورزي در فضاي رسانه‌اي ايجاد شد ـ جلوي هرز رفتن 40، 50 درصدي آب پشت سد مخزني را که در شبکه انتقال و توزيع به زمين‌هاي کشاورزي اتفاق مي‌افتد بگيريم. کشاورز و کشاورزي ما مقصر اصلي کم‌آبي نيست.  

 

ايزدخواه طي سفر ده سال گذشته‌اش به استان هرمزگان با توجه به آمار مدير جهاد کشاورزي استان اشاره کرد: 65 درصد روان‌آب‌هاي استان در مبدأ شيرين و در مقصد شور هستند، چون از روي گنبدهاي نمکي مي‌گذرند. راهش انحراف مسير آب است که مدير جهاد کشاورزي استان علت اجرايي نکردن آن را بلد نبودن مطرح ساخت!   

 

رئوفي به نمونه موفق اجراي پروژه اداره آبخيزداري منابع طبيعي شهرستان ميناب هم اشاره کرد و گفت: در سال 1387 در يک‌ دشت چاهي براي آب شرب دام حفر کرديم، بعد اداره مزبور در پنج کيلومتري بالادست اين چاه بندهاي کوچک بتوني و ملاطي را احداث کرد که پس از آبگيري 30 متر خشکه چاه پيش از احداث بندها به 6 متر خشکه پس از راه‌اندازي آنها رسيد و آب چاه 24 متر بالا آمد.

 

وي بيان کرد: اين‌گونه بندها سرعت سيلاب‌هاي فصلي را کم مي‌کند و با توجه به بافت درشت خاک در مناطق جنوبي کشور و  نفوذپذير بودن خاک ميزان ذخيره آب سفره‌هاي زيرزميني را افزايش مي‌دهند.

 

اين کشاورز ساکن هشت‌بندي به نمونه موفق ديگري از پروژه‌هاي آبخيزداري استان اشاره کرد و افزود: دشت چراغ‌آباد 400 حلقه چاه و دستگاه موتورپمپ دارد که آبخيزداري 110 هکتار پخش سيلاب احداث کرده است که با وجود خشکسالي سال گذشته و امسال احتياجي به کف‌شکني و لايروبي چاه‌ها نبود.

 

ايزدخواه اضافه کرد: به‌ازاي هر موتورپمپ 30 نفر ـ 20 نفر مستقيم و 10 نفر غيرمستقيم ـ اشتغال‌ ايجاد مي‌شود.

 

دقايقي از مستند توليدشده توسط «ثريا» در باره ظرفيت‌هاي استان چهارمحال و بختياري و فعاليت قابل تقدير مهندس لطفي در راه‌اندازي خط توليد خوراک‌هاي آبزيان پخش شد.  

 

مقصودي در خصوص مستند پخش شده‌ تأکيد کرد: سه چهار سال قبل وقتي همه توجه مسئولين معطوف به مذاکرات 1+5 بود، رهبر معظم انقلاب ضمن ادامه مذاکرات و حصول و مشاهده نتايج آن توسط مردم فرمودند: «کليد حل مسائل کشور در ژنو، لوزان و نيويورک نيست، داخل کشور است.» اگر همان موقع به فرمايش رهبري و کليدهاي داخلي توجه جدي مي‌شد چه بسا بسياري از مسائل تا الان حل شده بودند. البته نتيجه آن مذاکرات را هم ديديم که چقدر بر اقتصاد ما اثرگذاشت.    

 

وي در خصوص فعاليت مهندس لطفي توضيح داد: در استان چهارمحال و بختياري پرورش شيلات رواج زيادي دارد. مهندس لطفي خط توليد خوراک آبزيان را طراحي کرده و ساخته‌ و به اين تکنولوژي دست يافته‌ است.           

 

لطفي پيرامون فعاليت‌هايش و ظرفيت استان چهارمحال و بختياري توضيح داد: از سال 1379 ماشين‌سازي و قطعه‌سازي را شروع و در صنايع مختلف سيمان، ورقه خودرو و آسفالت‌سازي کار کرده‌ام. اين استان با توجه به چشمه‌هاي زياد و اقليم سرد محل مناسبي براي پرورش قزل‌آلاي رنگين‌کمان است. در واقع لذيذترين نوع قزل‌آلا در اين استان پرورش مي‌يابد و تعداد زيادي از مردم چهارمحال و بختياري مشغول پرورش اين ماهي هستند.

 

وي در ادامه گفت: هشت سال پيش اولين کارخانه توليدکننده خوراک آبزيان در استان راه افتاد. با تحريم‌ها براي نصب، راه‌اندازي و قطعه‌سازي وارد اين عرصه شدم. با ورود خطوط بعدي توليد در حال حاضر بيشترين حجم خوراک آبزيان داخل استان توليد مي‌شود. لازم است که چهار پنج کشور در دنيا صاحب اين تکنولوژي هستند.

 

اين صنعتگر بيان کرد: با شدت گرفتن تحريم‌ها از يک طرف و استهلاک دستگاه‌ها از طرف ديگر با مهندسي معکوس تکنولوژي، material و نقشه‌ها را متوجه شديم و توانستيم اولين دستگاه را از روي مدل امريکايي آن شبيه‌سازي کنيم.

 

وي در خصوص مقايسه دستگاه جديد و قبلي توضيح داد: در دستگاه‌هاي قبلي مواد ميکرونيزه شده با کمک press pellet نهايتاً گرانولي مي‌شدند و پختي در دستگاه صورت نمي‌گرفت و اندک بخار اضافه شده براي استريليزه کردن مواد بود، اما در خط توليد خوراک آبزيان به روش اکسترودر چند دستگاه hi-tech وجود دارد. يک دستگاه آسياب است که براي بيشتر ميکرونيزه کردن مواد به کار مي‌رود و دانه‌ها به‌قدري ريز مي‌شوند که از راه مويرگ‌ها قابل جذبند.

 

اين مهندس قطعه‌ساز در ادامه يادآور شد: دستگاه ديگر اکسترول است که قسمتي به نام conditioner براي پخت دارد که نشاسته را ژلاتينه مي‌کند. مزيت دستگاه اکسترودر شکسته شدن قندهاي درشت به قندهاي ريز و بالا بردن ميزان جذب است.

 

لطفي: قرار است درياي خزر بزرگ‌ترين استخر پرورش ماهي دنيا شود

 

وي خبر از تبديل شدن درياي خزر به بزرگ‌ترين استخر پرورش ماهي دنيا داد و مطرح ساخت: کشورهاي حاشيه درياي خزر مجبورند وارد اين قضيه شوند. بنابراين قطعاً به صنعت خط توليد خوراک آبزيان نياز است و کار ما تضمين شده است.

 

لطفي يکي از مشکلات را واردات نمونه خارجي مشابه دستگاهي که در داخل مي‌توانيم توليد کنيم دانست و اظهار کرد: چندين بار به ستاد تسهيل مراجعه و پيگيري کرديم تا با گذاشتن تعرفه‌هاي گمرکي از واردات اين دستگاه‌ها جلوگيري شود. دستگاه‌هاي وارداتي 4، 5 برابر گران‌تر از نمونه مشابه داخلي هستند که قيمت واقعي دستگاه خارجي چيزي نيست که مي‌بينيم و بخشي از علت بالا بودن قيمت دستگاه به دلالي و بخشي به وارد کردن اين تکنولوژي برمي‌گردد.

 

وي در پاسخ به اين سئوال که «قيمت دستگاهي که شما توليد مي‌کنيد و قيمت مشابه خارجي آن به دلار چقدر است؟» بيان کرد: يک خط ده تني ما 1 ميليون دلار تمام مي‌شود و نمونه امريکايي آن تقريباً 5 ميليون دلار است.

 

لطفي: تست‌هاي دستگاه توليد داخلي انجام و در کارخانه‌هاي مختلف به کار گرفته شده است، اما بخش‌هاي دولتي به توليد داخل اعتماد نمي‌کنند

 

اين صنعتگر با اظهار تأسف از عدم اقبال دستگاه‌هاي دولتي از توليد داخلي مطرح ساخت: بخش‌هاي دولتي معتقد به سرمايه‌گذاري کلان هستند و مي‌گويند بايد تکنولوژي مطمئن و راضي‌کننده‌اي را وارد کنيم و به کار بگيريم. در صورتي که تست‌هاي دستگاهي که ما توليد مي‌کنيم انجام شده و در حال توليد است و کارخانجات مختلفي از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌کنند.

 

وي نام برخي از شرکت‌هاي داخلي استفاده‌کننده اين دستگاه را برشمرد: شرکت «کيمياگران تغذيه» دکتر رضايي اولين شرکتي بود که نخستين دستگاه ده تني ما را خريد و pilot کارخانه را براي ما گذاشتند و از ما حمايت‌هاي زيادي کردند. در استان گلستان شرکت «سلامت‌دانه» گرگان و در چهارمحال و بختياري چهار خط بزرگ توليد از دستگاه‌هايي که ما ساخته‌ايم استفاده مي‌کنند.

 

مقصودي تأکيد کرد: شرکت‌هاي دولتي فعال در حوزه شيلات بايد توليدکننده داخلي را با خريد دستگاه‌ها و محصولات آنها تشويق و از آنها حمايت کنند.

 

لطفي: متأسفانه شرکت‌هاي دولتي دستگاه‌هاي توليد داخل را نمي‌خرند

 

لطفي: متأسفانه شرکت‌هاي دولتي از ما خريد نمي‌کنند، زيرا به دنبال برندهاي خارجي هستند. حتي چندين بار مراجعه کرديم و گفتيم به اندازه کل کارخانه به شما ضمانت‌ بانکي مي‌دهيم و خط را برايتان راه مي‌اندازيم، اما نپذيرفتند.

 

مقصودي تصريح کرد: هدف کلي برنامه اين است که ببينيم نقش مسئولين کجاست. در مورد صنعتگر و مهندسي که در چرخه توليد با مهندسي معکوس به دانش و تکنولوژي روز رسيده، کافي است دولت دستگاه ساخته شده توسط او را بخرد که اين کار را نمي‌کند. دستگاه‌هاي دولتي بايد براي خريد تضميني يا حتي پيش‌خريد توليدات توليدکنندگان داخلي در عرصه‌هاي مختلف مثلاً کشاورزي، پرورش دام و طيور و خط توليدهاي ساخته شده اقدام کنند.

 

وي افزود: دولت در سبد غذايي کارمندان خود ماهي و گوشت طيور توليدشده ايراني را بگنجاند تا شبکه توليد آن با همکاري تعاوني‌ها و انجمن‌هاي توليدکنندگان شکل بگيرد. دولت به توليدکنندگان پيشنهاد بدهد که توليدات داخلي آنها را با ده درصد تخفيف براي پرسنل خود پيش‌خريد يا خريد تضميني مي‌کند. تأمين مايحتاج مصرف‌کنندگان دولتي اعم از سربازخانه‌ها، دانشگاه‌ها و کارمندان توسط دولت مي‌تواند باعث بالفعل کردن بالقوه‌هاي توليد داخلي کشور شود.  

 

ايزدخواه گفت: توليد ملي توصيه اخلاقي نيست، سياست، دستورالعمل، مدل و فرمول مي‌‌خواهد.

 

ايزدخواه: بايد صنايع مکمل و مرتبط به کشاورزي و فرآوري محصولات کشاورزي را با صنعتگران داخلي فعال کنيم

 

وي با اشاره به نکته‌اي که رئوفي در مستند «ساحل فراموشي» که حواس مسئولين به نفت و صنعت معطوف و کشاورزي رها شده است مطرح ساخت: در حال حاضر عمده مزيت مناطق کشور کشاورزي و قدري گردشگري است، اما هدف خام‌فروشي کشاورزي نيست. بايد صنايع مکمل و مرتبط به کشاورزي و فرآوري محصولات کشاورزي را با صنعتگران داخلي فعال کنيم.

 

اين کارشناس توسعه منطقه‌اي در ادامه يادآور شد: در حال حاضر لطفي 90 نفر شاغل دارد که عمده آنها تکنيسين و مهندس هستند، يعني جذب تحصيلکرده‌ها به بازار کار.

 

وي تأکيد کرد: وقتي به ظرفيتي در يک منطقه توجه مي‌شود همه زنجيره‌هاي مرتبط با آن فعال خواهند شد و اشتغال‌زايي قابل توجهي شکل مي‌گيرد. در مورد فعاليت مهندس لطفي مي‌توان روي خوراک hi-tech، خوراک ارگانيک، بهداشت، بسته‌بندي و... تمرکز کرد که همگي مقرون به صرفه خواهند بود.

 

اين پژوهشگر اقتصادي مخالف حمايت دوپينگي از توليد ملي و اقتصاد رياضتي است و خاطرنشان ساخت: مردم بايد از بهترين کالاها و خدمات بهره‌مند شوند و موافق نيستيم به بهانه حمايت از توليد ملي مردم هر کالاي بي‌کيفيت توليد داخلي را مصرف کنند، منتهي بايد اجازه دهيم حلقه‌هاي زنجير به هم وصل شوند.

 

ايزدخواه: نفس کارآفريني را که خط توليد ماشين‌سازي را راه انداخته است با واردات نگيريد

 

وي مؤکداً گفت: نفس کارآفريني را که خط توليد ماشين‌سازي را راه انداخته است با واردات نگيريد و به واردات سخت بگيريد، چون در اينجا واردات بي‌معني است.

 

اين فعال توسعه منطقه‌اي در خصوص زيان واردات به اقتصاد کشور توضيح داد: بايد سبد کالاي خانواده را مديريت کنيم. آيا در ايران گوشت به خاطر کمياب بودنش گران است؟ چون گوشت نداريم پس وارد کنيم. اگر گوشت گران است چرا دامداري‌ها دارند تعطيل مي‌کنند؟ اگر در بازار ميوه گران است چرا باغدار دارد باغش را تعطيل مي‌کند؟ در اقتصاد وقتي کالايي گران مي‌شود توليدش به‌صرفه است. مشکل جاي ديگري است و به خاطر فقر و کمبود نيست که مجبور به واردات شويم.

 

ايزدخواه: راه‌حل جلوگيري از واردات و وصل شدن حلقه‌هاي زنجير توليد داخلي است

 

وي راه‌حل را جلوگيري از واردات و وصل شدن حلقه‌هاي زنجير توليد داخلي دانست و تأکيد کرد: ما از دولت نمي‌خواهيم دوپينگ و هزينه کند که مردم کالاهاي ايراني را بخرند، بلکه از او مي‌خواهيم مديريت کند. استاندارد را بياورد، قيمت را کنترل و دلالي را حذف کند. بخش عمده بالا بودن قيمت‌ها به خاطر دلالي است. توليدکننده مشتاق فروش کالاهايش است و نمي‌خواهد آنها را احتکار کند، بلکه مي‌خواهد چرخه توليدش بچرخد و هزينه را پايين مي‌آورد. مردم در چنين شرايطي مصرف‌کننده توليد داخلي مي‌شوند و با کمال ميل کالاي با کيفيت و ارزان ايراني را مي‌خرند. 

 

ايزدخواه افزود: به خاطر عدم مديريت، 240 ميليارد تسهيلات با جريمه به باغداران مرکبات در نظر مي‌گيريم، اما 5 ميليارد به بهترين دانشگاه کشور نمي‌دهيم که راجع به علت بيماري جاروک ليموترش تحقيق و راه‌حلش را پيدا کنيم. رهبري مي‌فرمايند تحقيقات سرمايه‌گذاري است، نه هزينه. از صنعتگر ايراني حمايت نمي‌کنيم، اما دنبال اين هستيم که مانع ورود خوراک آبزيان خارجي به ايران شويم.

 

رئوفي: به فرموده مقام معظم رهبري اقتصاد مقاومتي کليد حل مشکلات و مشکل‌گشاي ماست

 

رئوفي از قانون‌گذار و دولت خواست: دولت و قانون‌گذار! در صرفه‌جويي در مصرف آب، متراکم کردن کشت و افزايش کيفيت و کميت محصولات کشاورزي همان‌طور که در بخش باغداري 85 درصد يارانه دادي و آبياري را قطره‌اي کردي از بخش کشت محصولات گلخانه‌اي هم حمايت کن. به فرموده مقام معظم رهبري اقتصاد مقاومتي کليد حل مشکلات و مشکل‌گشاي ماست. تا وقتي چشممان به دست اين و آن باشد به جايي نمي‌رسيم.

 

وي در پايان صحبت‌هايش تأکيد کرد: اجراي اقتصاد مقاومتي با شعار و حرف شدني نيست. مسئولين ما عملاً آن را در کشور پياده و طرح‌هايي متناسب با شرايط استاني و اقليمي ما تنظيم کنند. ما کشاورزان از دولت نمي‌خواهيم چيزي به ما بدهد، بلکه آنچه را که از ما گرفته است پس بدهد.         

 

لطفي در پايان صحبت‌هايش گفت: ماشين‌سازي قلب صنعت است. دولت نبايد بيشتر از يک مرتبه پول تکنولوژي بدهد. دولت بايد با حمايت از ماشين‌سازها با هر بار ورود تکنولوژي به کشور آن را شبيه‌سازي و مشابه‌اش را در داخل توليد و از صنعتگر ايراني حمايت کند. من براي پولي که نياز داشتم شش بار به ستاد تسهيل مراجعه کردم، چون خريداري که قصد دارد سرمايه‌گذاري کلان کند و از من دستگاه بخرد، انتظار دارد دستگاه را پيش از خريد ببيند، پس نياز به سرمايه اوليه دارم.  

 

مقصودي در پايان برنامه در تکمله بخشي از گفته‌هاي لطفي افزود: مشکل ما اين است که هفده هجده بار يک تکنولوژي را وارد مي‌کنيم.

  

 

    

        

 

 

 

 

        

 

  

 

     

 

 

  

   

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد