مشاهده خبر

در برنامه ثريا با موضوع نفت بررسي خواهد شد

با نظري به محاسبات بودجه عمومي کشور نفت و فراورده هاي جانبي آن نقش عمده ي را در اقتصاد ملي و بودجه عمومي کشور ايفا مي کند.در برنامه ثريا با موضوع نفت به چالش هاي ساخت داخل تجهيزات صنعت نفت خواهيم پرداخت.

در برنامه هاي بعدي ثريا خواهيد ديد

در برنامه ثريا با موضوع نفت بررسي خواهد شد

با نظري به محاسبات بودجه عمومي کشور نفت و فراورده هاي جانبي آن نقش عمده ي را در اقتصاد ملي و بودجه عمومي کشور ايفا مي کند. براي تحقق  سند چشم انداز قرار است بيش از 500 ميليارد دلار در حوزه نفت و گاز طي سال هاي 1384 تا 1404 سرمايه گذاري شود. اگر تمامي پروژه هاي نفتي را در قالب EPC طبقه بندي کنيم، سهم هر يک از حوزه هاي مهندسي (E)، ساختمان و نصب(P)، و تأمين و تجهيز کالا (C) گواي فرصت هاي غير قابل چشم پوشي در برنامه پنجم توسعه است. سرمايه گذاري بيش از 160 ميليارد دلار در بخش بالا دست و 85 ميليارد دلار در بخش پايين دست پيش بيني شده است.

با توجه به سهم 60 درصدي تجهيزات سازندگان اين حوزه در سال 1389 بالغ بر 6 و در سال 1390 نزديک به 8 ميليارد دلار از کالاهاي مورد نياز را توليد نموده اند. به عنوان مثل در حوزه لوله و تجهيزات ثابت از 10 درصد ظرفيت توليد فولاد کشور استفاده مي شود. اين در حالي است که صنعت فولاد قابليت حمايت و توليد مضاعف جهت توليد قطعات و صادرات خدمات و تجهيزات فني و مهندسي، ايجاد اشتغال و هم افزايي صنايع مختلف را دارا مي باشد اما به دليل عدم هماهنگي و نبود استراتژي تأمين و توليد کالاي مورد نياز در صنعت نفت اين اتفاق در سال حمايت از کار و سرمايه ايرانني و توليد ملي نيز اتفاق نيفتاده است.

مباحث فوق نشان مي دهد که در کنار در آمدهاي حاصل از فروش نفت که بيش از 100 سال است عايد کشور  شده است بازار بسيار بزرگي براي صنايع در حوزه صنعت نفت وجود دارد. همان طور که ذکر شد تنها در طي برنامه پنجم رقمي معادل 250 ميليارد دلار نياز به سرمايه گذاري در حوزه صنعت نفت نياز است. يک چنين بازار بزرگي مي تواند بهترين ابزار براي توانمند سازي صنعت داخلي باشد.

متاسفانه در دوره هاي گذشته برنامه ريزي مناسبي براي استفاده از توانمندي شرکت هاي داخلي براي انجام پروژه هاي نفتي و توانمند سازي شرکت هاي داخلي صورت نگرفته است و تا ساليان گذشته و قبل از مشکلات تحريم قسمت اعظم اين بازار بزرگ در اختيار شرکت هاي اروپايي و پس از آن شرکت هاي چيني بوده است و شرکت هاي داخلي علي رغم توامندي در برخي از حوزه هاي صنعت نفت به بازي گرفته نشده اند.

 در برنامه ثريا با موضوع نفت به چالش هاي ساخت داخل تجهيزات صنعت نفت خواهيم پرداخت. 

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد