در برنامه هاي بعدي ثريا بررسي مي شود
اختراعات و مالکيت فکري و اهميت آن
افزايش روزافزون توانمنديهاي ايرانيان در عرصه علم و فناوري در اکثر حوزههاي علم و فناوري از جمله هوافضا، فناوري نانو، فناوري زيستي، سلولهاي بنيادين و انرژيهاي نانو، وظيفه رسانه ها را دوچندان ميکند تا اينکه فرهنگ سازي صحيح و جامعي در خصوص حقوق اوليه و مسلم پژوهشگران را بنمايد تا سواستفاده هاي احتمالي از دستاوردها به حداقل برسد. خاطر نشان ميسازد که در ادبيات تجاري سازي در دنيا امروز، يکي از اصول اوليه براي فروش تکنولوژي، ثبت اختراع در کشور هدف بوده و در سايه حمايت حقوقي است که فرد ميتواند با اطمينان خاطر دستاوردهاي خود را واگذار نمايد. همچنين اخيرا نيز صادرات فناوري پيشرفته ايران افزايش يافته است و نهادهاي متولي آمارهايي را از افزايش رشد صادرات آنرا را اعلام ميکنند که در صورت عدم بهرهگيري از حمايتهاي حقوقي صادرات و بلکه دستاوردهاي خلق شده پايمال خواهد شد.
سالانه هزاران اختراع و ابتکار توسط محققان ايراني در خبرگزاريها و مجلات و رسانه ها مطرح مي شود، غافل از آنکه با طبق قوانين ملي و بين المللي حوزه ثبت اختراع با افشاي اختراع در هر شکلي (کتبي و يا شفاهي. بصورت دانشگاهي و يا رسانه اي) موجب عدم ثبت همان اختراع توسط مخترع مي شود. به عنوان مثال خبر خوش توليد ناي مصنوعي توسط محققان در سال 87 به مزاج خوش نيامده بود که شنيده شد در سوئيس کار باارزش ايرانيان را کپي کرده اند. و يا عدم توجه به ساير مصاديق حقوق مالکيت فکري موجب شده است تا با طرفندهاي ناجوانمردانه کشور چين بتوان برند «فرش کاشان» را با نام خود در مجامع بين المللي ثبت کند.
از ديگر چالش ها مهم در حوزه ثبت دارايي هاي فکري، چند دستگي و چندگانگي متوليان حوزه ثبت است که باعث سردرگمي محققان و پژوهشگران مي شود.