مشاهده خبر

سوخت و تاثير آن بر سبد خانوار

با توجه به مصرف بالاي سوخت خودروها در کشور و همچنين هدفمندي يارانه ها به نظر مي رسد غالب فشار ناشي از هدفمندي يارانه ها به دوش مردم و اقشار آسيب پذير جامعه (دهک هاي پايين جامعه) مي باشد

در برنامه هاي بعدي ثريا خواهيد ديد

سوخت و تاثير آن بر سبد خانوار

با توجه به مصرف بالاي سوخت خودروها در کشور و همچنين هدفمندي يارانه­ها به نظر مي رسد غالب فشار ناشي از هدفمندي يارانه ­ها به دوش مردم و اقشار آسيب پذير جامعه (دهک هاي پايين جامعه) مي­باشد. نفس هدفمندي يارانه­ ها اين بود که اين يارانه­ ها به صورت عادلانه بين اقشار مختلف مردم تقسيم شود و از سهم خواهي ­هاي ناعادلانه آن جلوگيري شود. مردم به نوبه خود و به قدر لزوم اين فشار را تحمل مي­ کنند در اين بخش ما به دنبال اين هستيم تا نقش خودروسازان، سياست گذاران، دستگاه ­هاي درگير در اين زمينه و ... را بررسي کنيم و با استفاده از آمار نشان دهيم مردم به نوبه خود فشارهاي ناشي از حذف يارانه­هاي انرژي را تحمل مي­کنند و اکنون نوبت دولت، مجلس، دانشگاه ها و بخش خصوصي است که با تدابير بهينه اين فشار هزينه اي را تعديل کنند.

مصرف کننده اصلي فرآورده­ هاي نفتي در کشور، بخش حمل و نقل (با سهمي برابر 51.65 درصد) مي باشد و در نتيجه براي کاهش مصرف اين فرآورده­ها، اصلاح اين بخش از اولويت خاصي برخوردار است. به عبارت بهتر براي اينکه هدفمندي يارانه ها از اثر بخشي بالايي برخوردار باشد، دولت بايد تمام انرژي، بودجه ها پژوهشي و سياست گذاري هاي خود را متوجه بخش حمل و نقل کند. همچنين مطابق سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور در سال 1388، سهم بنزين حدود 48.5 درصد و سهم نفت­گاز حدود 41.5 درصد مي باشد يعني براي کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل بايد تاکيد اصلي برنامه­ها بر روي اين دو فرآورده نفتي (بنزين و نفت­گاز) باشد. با توجه به تهديداتي که مصرف بي رويه بنزين براي ما خواهد داشت و همچنين با توجه به محدوديت­هاي کشور در زمينه واردات بنزين به نظر مي رسد اصلي­ترين موضوع در بين سوخت­هاي مورد مصرف در بخش حمل و نقل کشور به کارگيري تکنولوژي ها و سياست گذاري مناسب در جهت کاهش مصرف بنزين و نفت­گاز مي باشد.

موضوع ديگري که در بحث حمل و نقل در کشور مهم و اساسي به نظر مي رسد افزايش توليد خودروهاي سبک (بنزين سوز) است. افزايش توليد خودروهاي سبک (بنزين سوز) منجر به کاهش عمر متوسط خودرو در کشور (معادل 51/10 سال تا پايان سال 1387) شده ولي در مصرف سوخت تاثيري نداشته است، زيرا تکنولوژي مورد استفاده در خودروهاي توليدي به شدت قديمي بوده و معيارهاي مصرف سوخت آنها نسبت به مقادير جهاني بسيار نامناسب است. البته خاطر نشان مي­شود عمر متوسط خودروهاي سبک در اکثر کشورهاي اروپايي معادل 6 سال مي باشد. اينکه در دنيا بواسطه از رده خارج کردن به موقع و اعمال استانداردهاي لازم عمر متوسط خودروها کاهش مي­يابد ولي در کشور ما به جاي بهينه سازي بخش حمل و نقل و نوسازي آن و استفاده از تکنولوژي­هاي انرژي فناور در ناوگان حمل و نقل عمومي کشور با افزايش بي رويه توليد سعي در کاهش عمر متوسط خودرو داريم، از سوي ديگر در هيچ جاي دنيا همزمان سوخت گران و خودروي گران به مردم عرضه نمي شود.

در کشور ما دولت به شدت اصرار دارد که قيمت انرژي واقعي نبوده و با جديت تمام به دنبال واقعي کردن قيمت سوخت مصرفي خودروهاست. در حالي که همزمان نه دولت و نه خودروسازان هرگز حاضر به کوتاه آمدن در مورد کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي نيستند. موضوع قابل تامل اين است که نبايد همزمان از دو جبهه به مردم فشار وارد کرد. از يکسو دولت با اصرار بر اينکه قيمت سوخت واقعي نيست، سوخت تحويلي به خودروها را با سوخت فوب خليج فارس مقايسه  مي کند در حالي که کيفيت بنزين و گازوئيل توليد شده در ايران به هيچ وجه با بنزين و گازوئيل توليد شده در کشورهاي همسايه و فوب خليج فارس قابل مقايسه نيست.

از سوي ديگر در همه کشورها زماني که سوخت به قيمت واقعي به مردم عرضه مي شود ديگر خبري از تعرفه هاي گمرکي بالا و خودروي گران داخلي نيست و زماني هم که دولت سياست حمايت از خودروساز داخلي را دنبال مي کند سوخت خودروها  را بصورت ارزان در اختيار مصرف کننده قرار مي دهد. به عبارت بهتر جمع شدن اين دو مورد در کنار يکديگر جمع اضداد است. در ايران دولت نه توان کافي براي تحميل استانداردهاي روز ساخت خودرو به عنوان مثال رعايت يورو 4 به خودروسازان را دارد، نه از پس مافياي خودروي داخلي برمي آيد که تعرفه واردات خودرو را حذف کند و نه با توجه به اوضاع پيش آمده مي تواند يارانه سوخت خودرو را حذف نکند. از سوي ديگر پالايشگاه ها قديمي و فرسوده که بنزين و گازوئيل با کيفيت پايين توليد مي کنند نيز مزيد بر علت شده و در مصرف بالاي خودروها تاثيرگذار است.

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد