مشاهده خبر

«ثريا»؛ پيشرفت رسانه در نمايش پيشرفت

«ثريا» از آسمان نيامده، درباره آسمان هم صحبت نمي‌کند. برنامه‌اي است براي رساندن صداي فعالان عرصه علم و فناوري به مردم، و البته مسئولين. اين روزها «ثريا» تنها برنامه‌اي است که «توليد ملي، کار و سرمايه ايراني» را واکاوي مي‌کند.

 

 
 

«ثريا» از آسمان نيامده، درباره آسمان هم صحبت نمي‌کند. برنامه‌اي است براي رساندن صداي فعالان عرصه علم و فناوري به مردم، و البته مسئولين. اين روزها «ثريا» تنها برنامه‌اي است که «توليد ملي، کار و سرمايه ايراني» را واکاوي مي‌کند.

گفتگوي اختصاصي پايگاه «أين عمار» با مهندس مقصودي تهيه کننده برنامه تلويزيوني «ثريا»

اشاره:«ثريا» از آسمان نيامده، درباره آسمان هم صحبت نمي‌کند. برنامه‌اي است براي رساندن صداي فعالان عرصه علم و فناوري به مردم، و البته مسئولين. اين روزها «ثريا» تنها برنامه‌اي است که «توليد ملي، کار و سرمايه ايراني» را واکاوي مي‌کند. موانعش را نشان مي‌دهد، تلنگر مي‌زند، انتقاد مي‌کند، و البته راه‌کار مي‌دهد. کاش سال جهاد اقتصادي هم «ثريا» مي‌داشتيم. هنوز هم دير نشده. «ثريا» را ببيند. به ديگران هم توصيه کنيد. (شبکه يک، چهارشنبه شب‌ها، ساعت 23)

با سلام و تشکر از اينکه با وجود مشغله کاري قبول کرديد، گفتگويي با «أين عمار» داشته باشيد؟

خواهش مي کنم.

براي شروع لطفا خودتان را براي مخاطبين ما معرفي بفرماييد.

محسن مقصودي هستم. تحصيلات دانشگاهي را از دانشگاه صنعتي اصفهان در رشته مهندسي عمران شروع کردم. در حال حاظر هم در رشته مديريت رسانه در دانشگاه تهران مشغول تحصيل هستم. به همين خاطر هم فعاليت‌هاي مختلفي در حوزه رسانه‌اي داشته‌ام. حضور در مجلات همشهري محله و سياست روز (به عنوان دبير سرويس سياسي) بخشي از فعاليت‌هايم در عرصه مطبوعاتي است. علاوه بر اين نيز به همراه تيمي از همکاران به عنوان محقق، مشاور و طراح چند برنامه، مستند و برنامه زنده چندين سال در عرصه صدا و سيما حضور داشته‌ام. سال گذشته هم عضو شوراي طرح و برنامه گروه دانش و اقتصاد شبکه يک سيما بودم. در همين راستا، در حال حاظر به عنوان تهيه کننده در برنامه زنده «ثريا» - کاري از گروه دانش و اقتصاد شبکه يک - که چهار شنبه شب‌ها از شبکه يک پخش مي‌شود فعاليت مي‌کنم.

 «ثريا» چگونه شکل گرفت؟ ايده، طرح، هدف و اسم آن از کجا آمد؟

همان طور که عرض کردم، قبلا با صدا و سيما در حوزه علم و فناوري همکاري داشته‌ام. بعد از چند سالي که با عده‌اي از دوستان اوضاع رسانه‌اي در حوزه علم و فناوري را رصد مي‌کرديم، به يک سري آسيب‌ها رسيديم. به عنوان مثال: در حوزه فوق رسانه‌هاي ما چه مطبوعات و چه صدا و سيما حدود 20 تا 30 سال از زمان حال عقب‌ترند، چه از نظر کميت کار در حوزه علم و فناوري و چه از نظر نشان دادن پيشرفت‌ها. يا حتي رسانه‌اي کردن چالش‌ها از قبيل چالش‌هاي خارجي مثل تحريم و چالش‌هاي داخلي مثل ضعف مديريت‌ها. البته نبايد منکر کارهاي خوبي شد که تا به حال انجام شده است اما وضعيت کلي رضايت بخش نيست.

علاوه بر اين آسيب، بحث ديگري که وجود دارد عدم توازن در رسانه‌هاست. مثلا در زمينه ورزش ده‌ها روزنامه و مجله پرتيراژ داريم. همة ورزشکاران ما مثلا فوتباليست‌هاي حتي رده دو و سه هم براي مردم شناخته شده هستند. يا در زمينه سينما به همين نحو. ولي در زمينه علم و فناوري اين گونه نيست. شما بپرسيد مردم چند تا از دانشمندان فعلي و حتي تاريخي کشور را مي شناسند؟!

آسيب ديگر اين بود که برنامه‌هاي مرتبط گذشته معمولا يک بعدي توليد شده بودند. مثلا خيلي نخبگاني بودند و ارتباط فناوري با زندگي مردم ديده نمي‌شد.

يکي ديگر از آسيب‌ها اين بود که برنامه‌هاي سابق، موضوعات را فقط در يک مرحله از چرخه فناوري بررسي مي‌کردند و چرخه توليد ثروت از علم را کامل نمي‌کردند. آسيب ديگر جذاب نبودن اين برنامه‌ها بود که باعث مي‌شد اقبال عمومي نسبت به آنها کم باشد و تأثيرگذاري نداشته باشند.

ايده برنامه «ثريا» از اينجا شکل گرفت که نياز به يک تحول جدي در اين گونه برنامه‌سازي احساس مي‌شد. بعد از آن ايده ساخت يک برنامه چالشي، جذاب و در عين حال اميد آفرين را به آقاي ضرغامي داديم. پس از استقبال ايشان به کمک يک گروه رسانه‌اي و يک گروه از فعالان حوزه علم و فناوري حدود نه ماه جلسات متعددي برگزار کرديم و چندين آيتم مفيد جهت بالا بردن جذابيت برنامه معرفي کرديم تا اينکه سرانجام در فاز اول برنامه، به قالب فعلي «ثريا» رسيديم که مورد استقبال مديران صدا و سيما قرار گرفت و با حمايت مدير شبکه يک در حال حاضر از اين شبکه پخش مي شود.

وجه تسميه «ثريا» هم حديث نبوي است که فرمودند: «دانش اگر در «ثريا» باشد مردماني از سرزمين پارس به آن دست خواهند يافت». با اين رويکرد که برنامه در عين حال که چالشي است، اميدآفرين هم باشد و نشان بدهد که آينده درخشاني در انتظار است. ضمن اينکه نوع نگاه به حوزه علم و فناوري در اين برنامه يک نگاه اسلامي- ايراني است. يعني از مراکز فناوري کشور انتظار مي‎رود به سمت يک فضاي مدرن سکولار حرکت نکند. با انتخاب موضوعات، سعي شده است اين مطلب نشان داده شود.

شما اشاره اي به انتخاب موضوعات داشتيد،تيم پژوهشي «ثريا» چه کساني هستند و شاخص‌ها براي انتخاب موضوعات مطرح شده در برنامه چه چيزهايي است؟

تيم پژوهشي برنامه، در لايه اول حدود ده نفر نيروهاي پژوهشگر جوان با سابقه کار پژوهشي - به صورت متمرکز - و در لايه بعد چندين کانون تفکر - به صورت همکاري- در رشته‌هاي مختلف از دانشگاه‌هاي مختلف هستند. که از بچه‎هاي جوان انقلابي تشکيل شده‌اند و با اخلاص و تلاش و توکل از برنامه حمايت و پشتيباني فکري مي‎کنند.

علاوه بر اين «ثريا» يک شوراي راهبردي (متشکل از فعالين رسانه‌اي و فعالين حوزه علم و فناوري) دارد که موضوعات قابل طرح در برنامه را انتخاب مي‌کند. براي انتخاب موضوعات هم، در ابتدا شروع به جمع آوري ايده‌ها کرديم. براي همين طي جلساتي که با برخي اساتيد فعال دانشگاه‌ها و فعالان حوزه فناوري برگزار شد، ايده‌هاي آنها را گردآوري کرديم. در اين مرحله در حدود 100 ايده از کانال‌هاي مختلف اخذ شد.

در مرحله دوم يک سري شاخص‌هايي براي فيلتراسيون ايده‌ها مشخص شد، مانند: اهميت ملي آن مسئله، جديد بودن و بکر بودن، جذابيت رسانه‎اي‎موضوع، جذابيت براي عموم مردم نه فقط نخبگان، منابع ما و توانمندي ما، قابليت تصويرسازي و ... در مورد پيشنهادها چک مي شود و موضوعات اولويت‌بندي مي‌شوند.

در مرحله بعد موضوعات دسته‎بندي مي‎شوند و تيم تحقيق مي‎رود روي موضوع دقيق مي‎شود. يعني بر روي آن ايده کار کارشناسي مي‎شود.

پس به نظر مي‌رسد که «ثريا» تنها در حوزه علم و فناوري ورود کرده است و قصد ورود به ديگر حوزه‌هاي پيشرفت (مانند حوزه سياست، حوزه اقتصاد و ...) را ندارد.

بله، ما تصميم گرفته‌ايم بيشتر به خلا موجود در اين بخش بپردازيم و براي حوزه‎هاي ديگر بايد برنامه‎هاي ديگري ساخته شود. البته «ثريا» در آينده نيم نگاهي هم به علوم انساني خواهد داشت.

اجازه بدهيد کمي هم وارد اجراي برنامه شويم. «ثريا» فقط طرح بحث مي‌کند يا قصد پيگيري بحث‌هاي مطرح شده در اين برنامه را نيز دارد؟

خوب ما علاوه بر اينکه طرح بحث مي‌کنيم سعي مي‌کنيم به نحوي پيگري هم بکنيم.

چه ساز و کاري براي پيگيري موضوعات مطرح شده داريد؟

رسالت يک برنامه‎تلويزيوني مي‎تواند چند فاز داشته باشد. فاز اول اين است که مسئله را برجسته سازي کند. يعني مسئله‎اي را که در رسانه ها و در هياهوي دعواهاي سياسي و ... گم شده و به آن پرداخته نشده است، برجسته سازي کند. مثلا: مردم آگاه شوند که عمر آسفالت کشور يک چهارم دنياست و سالي پنج، شش هزار ميليارد تومان دارد در اين زمينه اسراف مي‎شود، هيچ‌کس هم صدايش در نمي‎آيد.

مرحله دوم اين است که بيايد رويکردهاي حل مسئله را هم بگويد، مثلاً فلان موضوعي که الان مسئله‎تان هست اينطوري حل نمي‎شود، بايد رويکرد به اين سمت برود. مثلاً توسعه کمي آموزش عالي، توسعه اي نامتوازن، بدون هدف و اشتباه است. راه حل را نگويد و فقط رويکردها مشخص شود.

مرحله سوم که از اين جلوتر است اين است که بيايد راه حل هم ارائه بدهد. مثلاً در حوزه آسفالت، ما آمديم راه حل هم ارائه داديم. کار کارشناسي کرديم گفتيم بهترين راه‌کاري که دارد اين است که پيمان‌کاري که معبر را آسفالت مي‌کند و يا پيمانکار ساخت کل راه؛ بايد متولي ضمانت آن تا پانزده سال باشد. و يا شرکت‌هاي بيمه، کيفيت و عمر آسفالت را تا 15 سال بيمه کنند. اين باعث مي شود که پيمان‌کار مجبور شود از کار علمي و فناوري‌هاي روز بهره بگيرد.

پس کارکرد رسانه سه مرحله دارد، به نظر من هر برنامه‎اي حتي اگر آن فاز اول را بتواند درست انجام بدهد، يعني مساله مهم ومغفولي را برجسته سازي کند، موفق است. حالا اگر توانست راه‌کار و راه حل هم بدهد بهتر.

احتمالاً برنامه‎اي بگذاريم براي پيگيري قول‌هايي که مسئولين دادند يا بحث‌هايي که مطرح شد. موضوعات دوباره تکرار بشوند و صحبت‌هايي را که قبلا مطرح شده پيگيري بکنيم. اما قطعاً يک برنامه تلويزيوني نمي‎تواند اين همه موضوع را مطرح کند و خودش همه را پيگيري بکند. ساير رسانه‎ها بايد بيايند پاي کار و اين موضوعات را پيگيري کنند و مطالبه بکنند. اصلاً اگر ما در حوزه علم و فناوري و همين‌طور در حوزه توليد ملي شبکه رسانه‎اي داشته باشيم مي‎توانيم موفق باشيم.

اگر موافق باشيد برويم سراغ مخاطب.

خواهش مي کنم.

مخاطب «ثريا» بيشتر چه طيفي هستند و اصلا برخورد مردم با «ثريا» چگونه بوده است؟

راجع به کليت مخاطب، خود ما نبايد نظر بدهيم. از طرفي براي يک برنامه تلويزيوني الان زود است که قضاوت بشود.

اما کليت فضايي که ما از مخاطب‎مان داريم در پيامک‌هايي که براي برنامه فرستاده مي‌شود نشان دهنده اين است که برنامه در ارتباط با مخاطب نسبتا موفق بوده است. البته هنوز خيلي جاي کار براي بهتر شدن دارد. اما حداقل مي‎شود گفت که در فضاي مخاطبان نخبگاني مثلاً دانشجوها و اساتيد دانشگاه‌ها و مسئولين حوزه‎هاي مختلف علم و صنعت تا حدود زيادي توانسته مؤثر باشد. يعني بعد از برنامه اتفاقات زيادي افتاده است و ما تماس‌هاي متعددي بعد از برنامه‎ها داشته‌ايم که نشانه اين امر است.

اتفاقات زيادي هم در پشت صحنه، بعد از برنامه مي‎افتد؛ فشارهاي مختلفي از طرف مسئولين مي‎آيد و بيانيه‎ها و اظهار نظرهاي مختلف برخي وزارت‌خانه‎ها بعد از برنامه که به برنامه انتقاد يا از آن تقدير کرده‌اند.

به عنوان آخرين مطلب؛ معمولا در اين نوع کارها بعد از مدتي عوامل برنامه خود، دچار نوعي استحاله مي‌شوند يا حد اقل بگوييم به نوعي از آرمان‌هاي خود فاصله مي‌گيرند. شما چه تدابيري انديشيده‌ايد که «ثريا» دچار چنين مشکلي نشود؟

سؤال خوبي است. اين نوع برنامه‎هاي رسانه‎اي و تلويزيوني در ابتدا شور و شوق جدي‎اي دارند، خصوصاً برنامه‌هايي که عوامل آن براي بار اول دست به چنين کاري مي‌زنند. اين خطر هميشه وجود دارد که بچه‎ها بعد از يک مدتي برايشان عادي بشود؛ يعني احساس نکنند که چه فرصت و چه نعمتي در اختيارشان هست اين چيزي است که قطعاً در برنامه‎هاي مختلف وجود دارد.

مهمترين چيز انگيزه تيم توليد است. اينکه عوامل دخيل، به آن کار به عنوان يک شغل نگاه مي‎کنند و به عنوان يک کارمند، يا نه؛ به عنوان يک دغدغه و يک رسالت انقلابي! اين دو نگاه کاملاً با هم متفاوت است و عمده مشکل رسانه‎هاي ما اين است که نيروهاي‌شان کارمندند و فضاي کارمندي حاکم است تا فضاي انقلابي و آرماني و رسالتي. ما بايد دائم نعمت کار براي انقلاب را براي همديگر مرور کنيم و انگيزه‎هاي‌مان را باز‌خواني کنيم.

 

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد