مشاهده خبر

طلبکار يا بدهکار؛ نخبه ايراني کدام است؟

مجله پنجره : چند روز قبل شبکه يک سيما برنامه‎اي پخش کرد درباره نخبگان و بنياد ملي آن. ماجراي نخبه و نخبگي هم در اين سرزمين نظير بسياري امور ديگر به نظرم به نقض غرض دچار شده است.

پس از برنامه ثريا با موضوع بررسي مسائل پيرامون نخبگان در مجله پنجره مطرح شد

طلبکار يا بدهکار؛ نخبه ايراني کدام است؟

 

نخبگان نيازمند توجه اند نه بنياد / محمدحسين جعفريان

چند روز قبل شبکه يک سيما برنامه‎اي پخش کرد درباره نخبگان و بنياد ملي آن. ماجراي نخبه و نخبگي هم در اين سرزمين نظير بسياري امور ديگر به نظرم به نقض غرض دچار شده است. بنيادي تأسيس شده است و ضوابطي را معلوم کرده‎اند که هر کس شرايطش منطبق با آن ضوابط بود، به‎عنوان نخبه امکاناتي به وي تعلق مي‎گيرد. اولين گير کار در همين مقدمه است. به‎طور مثال طبق اين ضوابط دارندگان رتبه‎هاي زير يکصد و پنجاه کنکور در شمار نخبگان تقسيم‎بندي مي‎شوند يا به‎قول و تعبير تازه خودشان «استعدادهاي برتر»! اما کيست که نداند بيشتر اين نخبگان! رتبه‎هاي خود را مديون کلاس‎هاي تخصصي کنکور و پول‎هايي که در اين عرصه خرج مي‎کنند هستند. جدا از آن، سروته چند ده جلد کتابي که به دانش‎آموزان ما در سال‎هاي تحصيل مي‎آموزند، مگر حاوي چه مقدار دانش و دانستني است که بر فرض کسي هم تمام آنها را فوت آب باشد، جامعه بايد وي را نخبه شناخته و امکاناتي به وي بدهد؛ از جمله معافيت از سربازي و مستمري و وام هشتاد ميليوني مسکن و... 


مشکل ديگر تلقي اين دوستان از نوع نخبگان است. براي مثال در همين برنامه، تلقي مجري و ميهمان و کارشناس و... همه و همه از نخبه، متخصصان حوزه‎هاي مهندسي بود. شايد استدلال‎شان اين باشد که در حال حاضر نياز مملکت به اين عرصه بيشتر است که البته آن‎ هم جاي ايراد دارد. اما از تمام اين ايرادات که بگذريم، هيچ‎کس نگفت پس از آن که اين نخبگان شناسايي شده و انواع کمک‎هاي بلاعوض به آنها شد، چه سرنوشتي مي‎يابند؟ مسئولان ما، بخش خصوصي ما و حوزه‎هاي مختلف کار و مديريتي آيا براي نظراتشان تره خرد خواهند کرد؟ آيا حاضرند آنها را به کار يا حتي به مشورت بگيرند؟ فرض مي‎کنيم که توانستند اکتشافات و اختراعات مهمي نيز داشته باشند. چه طور اين ابداعات را به منصه ظهور برسانند؟ آيا بهتر نيست با وجود امکانات محدود، در اين عرصه به کمک آنها برويم تا شاهد يک خروجي معلوم و مؤثر به جاي مشتي برنامه و هزينه بي‎فايده باشيم؟ 



مثال کوتاهي بزنم تا منظورم را دريابيد. دوست اعجوبه‎اي دارم که کارمند صنايع گاز دولتي است. 

او گريسي ساخته است که نمونه داخلي ندارد. سال‎هاست صنايع مختلف کشور نياز خود را به اين محصول از طريق سه کشور اروپايي که اانحصار آن را دارند، تهيه مي‎کنند؛ آن هم به قيمت کيلويي حدود 200 دلار. اين دوست ما از ضايعات پلاستيک همين محصول را با يک دهم قيمت و البته با کيفيت بهتر ساخته است. آزمايشگاه‎هاي مختلف دولتي و خصوصي نيز کيفيت آن را تأييد کرده‎اند.

نزديک ده‎ سال است که به اينجا و آنجا نامه مي‎نويسد و التماس مي‎کند که محصول او را بخرند. عاقبت تلويحاً به او حالي کرده‎اند که دلالان، واسطه‎ها و وارد کنندگان اين محصول نظر به سودي که از واردات آن مي‎برند مانع مي‎شوند. حتي مشکلاتي براي اين بيچاره خلق کرده‎اند! جالب آن که طرف‎هاي اروپايي خبر را شنيده‎اند و برايش دعوتنامه و حتي بورس و اقامت فرستاده‎اند. آنها حيرت کرده‎اند که چگونه او از ضايعات پلاستيک که براي محيط‎زيست مضر است و بايد هزينه کلاني صرف انهدام يا بازيافتشان کرد، اين محصول را ساخته است! خوب است بدانيد خود بنده از دو سه سال پيش چند بار در مطبوعات درباره اين کشف مهم او نوشته‎ام و تقاضاي فريادرسي کرده‎ام. هربار نظر عده‎اي جلب شده است؛ رفته‎اند و ديده‎اند همه چيز دقيق و تمام ادعاه احقيقت است. اما پاي فروش آن به مصرف‎کنندگان دولتي و خصوصي که به ميان آمده، هيچ کمکي نکرده‎اند! وام مناسب و امکاناتي براي توليد انبوه نيز به اين بنده‎خدا نداده‎اند. قضاوت کنيد اين نخبه ايراني با آن‎همه وسوسه از سوي غرب و دعوت به کار و اين بي‎مهري در داخل، چه بايد بکند؟ تنها هوار هوار کردن نخبگان در اين جشنواره و آن جشنواره، گرهي از کار امثال او باز مي‎کند؟! 

حکايت ديگر طلبکاري برخي از اين عزيزان پس از اطلاق عنوان نخبه به آنهاست. کاش مصاحبه يکي از آنها را با خبرنگار سيما مي‎ديديد. دختر خانمي که نمي‎دانم رتبه چند کنکور بود، وقتي خبرنگار به او گفت: آيا شما هم استعداد برتريد؟ با ترش‎رويي گفت: من نخبه‎ام! و... ديگر اينکه معلوم نيست حکايت نخبگان علوم انساني و هنر و پژوهشگران در اين بين چه مي‎شود؟

حکايت آنها که به سيستم دانشگاهي وارد نشده و خود به عالي‎ترين مدارج دست يافته‎اند. نمي‎فهمم چه طور «سيد عبدالرضا موسوي» شاعر، محقق و متفکر جوان و نامدار اين مملکت يا «اميد مهدي‎نژاد» شاعر و طنزپرداز توانمند معاصر و... نخبه نيستند و براي وامي اندک بايد کفش ايمني به‎پا کرده و از اين بانک به آن بانک بدوند؛ آن وقت آن دختر خانم هفده- هجده ساله به استناد کارنامه کنکورش مي‎شود نخبه! سازوکار اين نخبه‎شناسي ايراد ماهوي و ريشه‎اي دارد.

اين شکل هزينه کردن و برنامه‎ريزي غلط هيچ خروجي بهدرد بخوري ندارد. اتّفاقاً در همان برنامه يکي از مسئولان اصلي بنياد صادقانه اعتراف کرد که به معناي حقيقي، ما کمتر از چهل- پنجاه نفر از انبوه اعضاي فعلي اين بنياد را مي‎توانيم نخبه بناميم. چرا در رفتار و سياست‎گذاري خود تجديدنظر نمي‎کنيم؟

آخرین اخبار

ماجراي جالب تاسيس فروشگاه ايراني در ونزوئلا در فاصله ۱۵هزار کيلومتري از ايران اطلاعات کارشناسان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در برخي از کشورهاي قاره آفريقا جهت ارتباط تجار و بازرگانان ايراني درس هاي مديريت جهادي و انقلابي شهيد بابايي جوجه هاي انگليسي جديدترين مستند ثريا خودروسازي ايران در پسابرجام به کجا مي رود؟ مستند در آغوش فرانسه پخش قسمت چهارم از مجموعه مستند "همسايه شمالي" مستند غيرانتفاعي از شبکه سه سيما پخش مي‌شود روايت صريح ثريا از ظرفيت‌هاي مغفول استان‌هاي کشور به گفته آتش به اختياران اقتصاد مقاومتي با حذف دلار در دنيا کمر اقتصاد آمريکا مي‌شکند ۶۰ درصد مسئولان در منطقه يک تهران زندگي مي‌کنند باز شدن جعبه سياه صنعت موتورسيکلت/ چرا بعد از سي سال هنوز هوندا ۱۲۵ مونتاژ مي‌کنيم؟ در برنامه «ثريا» با موضوع بررسي توانمندي هاي نظامي ايران مطرح شد ابعاد فرهنگي و جهادي شهيد محسن حججي فرمان خودورسازي در پسابرجام در دست کيست؟ خوزستان تنها نمي ماند ثريا با پيشرفت‌ها و چالش‌هاي فناوري فضايي به آنتن بازمي‌گردد ثريا به استقبال جشنواره عمار مي‌رود برنامه ثريا به عدالت در نظام سلامت مي‌پردازد معرفي برخي از فعاليت‌هاي موثر و جريان ساز جنبش دانشجويي در ثريا ويژه برنامه ثريا در شب ۱۳ آبان ميزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراريخت بازخواني اولويت‌هاي آموزش و پرورش؛ کنکور يا مهارت‌هاي زندگي؟! سيره امام علي(ع)، الگوي عدالتخواهان و تراز حکومت اسلامي معرفي رويش‌هاي فرهنگي نسل سوم انقلاب اسلامي عملکرد نظام بانکي زير ذره بين ثريا ثريا امشب از دو راهي صنعت خودرو در فضاي پسابرجام مي گويد؛ ادامه مونتاژکاري يا نوآوري بومي چالش هاي توليد و عرضه مسکن در برنامه اين هفته ثريا+تيزر نسبت خصوصي سازي در آموزش و پرورش با عدالت آموزشي بازپخش مستند پدرخوانده جديدترين مستند ثريا، جمعه به روي آنتن مي‌رود+ تيزر صنعت نساجي زير ذره بين ثريا مستند هزار و چهارصد و تنها...؛ بحراني که آينده کشور را تهديد مي‌کند هنر متعهد در قاب ثريا/جهادگران خط مقدم فرهنگ و هنر از انقلابي ماندن خواهند گفت تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي روي آنتن سيما اين بار نسل سوم از آرمان هاي انقلاب 57 مي گويند امشب «کشميرنامه» ثريا، ايراني ها را غافلگير مي‌کند در اولين قسمت ويژه برنامه "انقلاب ادامه دارد..." فردا دير است... کالبدشکافي از قراردادهاي جديد نفتي در برنامه ثريا تبليغات کالاهاي خارجي زير ذره بين ثريا روايت يکه تازي سربازان خاموش دشمن در مستند «تسخير جمهوري» ثريا خصوصي سازي خدمات آموزشي زير ذره بين ثريا مستند «آرايش غليظ» ثريا از شبکه يک سيما بازپخش مي شود بازپخش برنامه امشب ثريا، پس از خبر ساعت 14 تشکر رهبر انقلاب از برنامه ثريا با موضوع جشنواره عمار ثريا امشب با جشنواره عمار متفاوت مي شود معرفي کانال هاي ارتباطي برنامه ثريا با بينندگان وضعيت مناطق آزاد زير ذره بين ثريا مستند فرش قرمز روي آنتن سيما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

سامانه پیامکی: 300001435 / info@sorayatv.ir :رایانامه

کلیه حقوق این تارنما برای برنامه تلویزیونی "ثریا"می باشد